@ Break Time

Thursday, April 5, 2012

::INSPiRASI:: Bukan Taknak Minta Tolong...Tapi Dia Taknak Beri Kerjasama.



Respon saya kepada tajuk berkenaan?

Pertamanya saya akan ketawa besar (tapi dalam hatiler), bukan apa terlalu Tipikal dan mudah berSangka Buruk. HAHAHAHA. Keduanya saya akan terkejut besar sekiranya perkataan berkenaan keluar dari mulut mereka-mereka yang Berijazah, Bersarjana ataupun BerPhD. Namun jika bukan daripada TIGA golongan berkenaan, saya akan mendoakan agar mereka diberi Rahmat dan Hidayah oleh Allah S.W.T. untuk mengenali manusia lain bukan atas dasar rupa atau cakapan orang lain, sebaliknya mengenali setelah mendekati kemudian menilai dengan sendiri.

Ini adalah asam garam dalam kehidupan bertamadun manusia, terutama manusia yang golongannya adalah Rumpun Melayu. Mungkin selepas ini ramai akan respon dengan ayat mudah "Tak semua Melayu macam tu". Jawapan saya, Tepuk Dada Tanya Iman.

Sesi Pertama: Suka dengan Andaian dan Persepsi Buruk dari Baik.
Ini adalah normal dalam masyarakat Melayu bertamadun, suka membuat andaian dan kemudian bersangka buruk dahulu...tanpa bertanya, menyelidik, mendekati dan mencari kepastian. Bersangka baik atau Think Positive hanya akan berlaku kepada rakan-rakan akrab sahaja (walaupun sikap kawannya bercanggah dengan norma-norma asas kehidupan). Seperti tajuk di atas belum lagi meminta tolong tapi..sudah ada jawapan. (ketawa besar lagi)

Sesi Kedua: Entah Apa-Apa!!!
Dalam sesi bercerita negatif/ gossip/ ngumpat/ fitnah dan seangkatan semazmumah dengannya...Itu adalah jawapan biasa bagi yang mendengar...takpun Ye Ke!!..iskkh Teruknye!!. Terima bulat-bulat tanpa selidik. Kemudianya terus menghukum, begitulah hebatnya Rumpun Melayu ini. Itulah seperti saya maklumkan di atas jika TIGA golongan berkenaan saya akan terkejut besar (ketawa besar lagi).

Sesi Ketiga: Menyampaikan walaupun sebaris Ayat.
Ini adalah kesinambungan selepas Dua Sesi di atas...selain bisness MLM yang menggunakan sistem Piramid, begitu juga dengan menyampaikan maklumat-maklumat tambahan seperti di Sesi Kedua...dari seorang disampaikan kepada dua orang yang lain, dua orang akan menyampaikan kepada 4 orang yang lain...sungguh tersusun kaedah penyampaian maklumat golongan Melayu ini, tapi kena ingat, betul atau salah  tidak timbul ya...Yalah semuanya negatif dan salah belaka...baru efektif kaedah sistem Piramid ini. (ketawa besar lagi)

Sesi Keempat: Buat Baik Balasnya Baik, Buat Jahat Balasnya Neraka (tapi semua itu Hak Allah sahaja)
Setelah berjuih-juih, bersembur-sembur air liurnya...sekarang tibalah masa air liurnya dijilat kembali. Terlalu asyik dengan persepsi buruk sangka, memburukan orang, menghukum orang tanpa diadili, menjatuhkan maruah orang dan menyebarkan finah, Maka tibalah masanya ehh...err Aku perlu bantuan dia lerr untuk selesaikan kerja aku ini...errr tapi mesti dia takkan beri Kerjasama kan? Tepuk Dada Tanya Iman. 

Jika kita berbuat baik, bersangka baik dengan orang lain, Insyaallah beliau akan membantu kita samada kita dalam keadaan susah mahupun senang. Namun sebelum ini bermacam-macam perkara buruk dan fitnah dilemparkan, kemudian perlu bantuan beliau semula?...berfikiran positiflah minta dan tanya dahulu sebelum andaian dibuat. Sudahlah sebelum ini macam-macam perkara mazmumah ditebarkan, selepas itu nak minta tolong tanyalah dahulu jangan terus buat kesimpulan sahaja.

Namun selepas itu jika beliau tidak mahu menolong juga atau tidak memberi kerjasama, cuma ingatkan kembali sebelum ini adakah kita berbuat baik kepadanya..atau sentiasa cuba memburukkannya dalam apa cara sekali pun. Manusia tetap manusia, jika kita punyai perasaan dan mengharapkan orang lain menjaga perasaan kita...begitulah juga sebaliknya. Biar Tindakan Positif diMulakan Dahulu Sebelum Mulut Mula Berbicara Negatif.

Muhasabah Diri Untuk Kesejahteraan Umat...
Musibah Datang Untuk Peringat...

dari saya untuk saya.

Wednesday, April 4, 2012

::EDUCATiON:: Charcoal Drawing

What About It?

Just a Black and White drawing by using a chunk of charcoal and eraser. The method is the best approach to learn on how to draw a grey scale imagery and mostly to learn on lighting techniques. Yes of course it is a traditional method of doing things, but the outcome is very interesting. 

This is the time to challenge yourself especially to draw traditionally and without any assistant from digital equipment. Eraser used not to erase the error or mistakes but as part of drawing tool to render the details and to ensure the aesthetic values of the piece will pop up.

The pieces created back in 1992, my first Charcoal Drawing.


Monday, April 2, 2012

:: INSPiRASI:: Apa Yang DiPelajari Minggu Lepas (Hujung Mac 2012)

menunggu students masuk lab...self-portrait, self-shooting ;)

Bak kata orang-orang lama, jauh perjalanan luas pandangan, berilmu dengan orang yang bijaksana akan mematangkan lagi daya pemikiran dan mensyukuri apa yang ada di sekeliling kita. Tidak dinafikan setiap perilaku dan tindakan menjurus kepada keperibadian dan perwatakan seseorang, namun apa hak kita untuk menilai tingkah-laku seseorang tanpa kita sedari perwatakan kita juga bukanlah sebaik dan sesempurna mana. 

Muqaddimah yang agak sukar dan susah untuk difahami bukan.? Begitulah juga dengan kehidupan ada yang sukar dan susah untuk difahami oleh setiap individu. Namun apa yang penting kita sama-sama cuba mendalami agar tiada persepsi mudah dan prasangka kurang baik terlontar hasil dari ketidak-fahaman atau kejahilan kita tentang sesuatu perkara.

1. Tidak mendapat Hidayah
Sesungguhnya sebagai seorang pendidik perkongsian ilmu dan pandangan secara ilmiah adalah sesuatu yang sangat manis dan menyenangkan. Namun tidak semua pendapat dan perkongsian dapat diterima sebaik mungkin. Bukan disebabkan tidak mahu terima pendapat namun biasalah manusia jika terdapat konflik dan keegoan, pendapat yang baik pun akan menjadi negatif. Itu wajaran biasa dalam kehidupan bekerja bersama mereka yang bersifat sedemikian. Untuk menyedapkan hati dan sentiasa lapang sekiranya berdepan dengan situasi berkenaan hanya sebutlah Alhamdullillah sebab anda sebenarnya mendapat Hidayah Allah S.W.T  untuk mengetahui tentang ilmu berkenaan. Sebaliknya mereka yang lain yang sukar menerimanya anggaplah mereka belum mendapat Hidayah dari Allah S.W.T untuk mengetahui tentang ilmu Allah tersebut. Hanya Senyum dan Bersyukur :)


2. What Happened in Your Childhood?
Agak tertawa besar bila perkataan ini dilontarkan kepada individu oleh penceramah di dalam bengkel yang saya sertai sebelum ini. Apa yang menariknya persoalan berkenaan timbul apabila penceramah menceritakan berkenaan tujuan pensyarah adalah untuk meluluskan pelajar disamping memberikan apa yang hak kepada pelajar berkenaan, tambahan jikan dilihat dalam Learning Outcome sesuatu subjek lebih menekankan apa yang pelajar akan pelajari diakhir pengajian berkenaan. Namun jika kita hanya ingin mengagalkan pelajar disebabkan ada masalah peribadi atau seangkatan dengannya maka perlulah kita fikir apa yang kita alami sewaktu zaman kanak-kanak kita dahulu...sehingga pelajar yang sepatutnya lulus tapi kita gagalkan hanya disebabkan beberapa idealogi yang tidak sememangnya berkait rapat dengan P&P. Tiada istilah balas dendam dalam dunia pendidikan.

3. Kemuliaan Khidmat sebagai Pendidik dan kaitan dengan Jubah.
Jika dilihat dan diteliti hanya tiga tugasan sahaja didunia ini yang dimuliakan oleh masyarakat dimana diperkenan mereka-mereka berkenaan untuk mengenakan jubah. Mereka yang berkenaan adalah:
a. Alim-Ulamak
b. Para Hakim
c. Pendidik dan Pelajar (sewaktu majlis Konvokesyen)

Jadi perlulah kita sebagai pendidik dan pelajar berbangga dengan kemuliaan berkenaan, sebabnya tidak semua yang bernasib baik untuk mengenakan Jubah didalam kehidupan mereka. Peluang yang datang yang sesunguhnya dimuliakan adalah menjadi sesuatu yang hina jika kita gagal menerapkan kesempatan berkenaan hanya kerna idealogi peribadi yang sebenarnya tidaklah melayakkan kita mengenakan Jubah berkenaan di dalam pekerjaan kita. Perkhidmatan kita adalah untuk membantu dan mendidik masyarakat jadi sekiranya kita beranggapan medan pendidikan hanya sebagai tempat mengumpulkan harta dan pangkat serta untuk mempengaruhi orang lain bagi mengiyakan idealogi peribadi, maka bidang pendidikan adalah bukan tempat anda untuk meneruskan hidup dan mencari rezeki.

dari pandangan saya dan untuk saya sendiri sebagai Pendidik.


::BREAK TIME::